Arteterapia dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Julia Lipska, Klaudia Karina Leś

Cel: Prezentacja najczęściej stosowanych form arteterapii (terapii sztuką, arteterapii) dla dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu, z uwzględnieniem ich krótkich opisów, możliwych sposobów działania, korzyści oraz wpływu na dzieci i ich rodziców, a także wymienienie innych istniejących form terapii sztuką dla dzieci. Materiał i metody: W czerwcu 2023 roku autorki przeszukały elektroniczne bazy danych PubMed i Google Scholar. Teza: Istnieje wiele form terapii sztuką, z których najczęściej stosowane to: muzykoterapia, terapia tańcem (inaczej: choreoterapia) czy też ruchem, terapia wizualna (plastyką, rysunkiem), filmoterapia i terapia teatrem (dramaterapia). Mają one wspólny cel główny, ponieważ jeśli są skuteczne, pomagają osobom z zaburzeniem ze spektrum autyzmu komunikować się z otoczeniem oraz wyrażać swoje uczucia poprzez sztukę, zmniejszając przy tym depresję u pacjentów i ich lęki, a także zwiększając poziom odstresowania. Zazwyczaj działa to poprzez odwzorowanie zachowań innych, skupienie emocji jednostki na sztuce oraz rozumieniu ruchów ciała i gestów innych osób, a także samego pacjenta. Wnioski: Arteterapia może poprawić umiejętności społeczne u dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu, pomaga im uzewnętrznić swoje uczucia oraz ma pozytywny wpływ na ich zdrowie psychiczne, poprzez zmniejszenie negatywnych objawów. Pomaga im komunikować się, zrozumieć siebie i innych, a także skupić emocje na zainteresowaniach i hobby pacjentów poddanych terapii sztuką.